Miernik grubości lakieru - jak mierzyć grubość powłoki lakierniczej i jak interpretować wyniki?

Posted by      12/28/2020 12:49:00    0 Comments
Miernik grubości lakieru - jak mierzyć grubość powłoki lakierniczej i jak interpretować wyniki?

Stojąc przed zakupem samochodu dokładamy wszelkich starań, by dokładnie sprawdzić jego stan techniczny. Często ważnym czynnikiem decydującym o zakupie nowego samochodu jest fakt, czy nie brał on udziału w wypadku. Aby sprawdzić czy auto nie było uszkodzone warto przy oględzinach skorzystać z miernika lakieru. Dzięki niemu możemy dokładniej zweryfikować stan pojazdu i podjąć świadomą decyzję o jego zakupie.

Czym jest miernik lakieru?

Miernik lakieru jest elektronicznym urządzeniem służącym do sprawdzenia stanu blacharskiego pojazdu. Pozwala ono na zmierzenie grubości lakieru lub szpachli i poznanie rzeczywistego stanu samochodu. Urządzenie NexPTG Professional, które zaopatrzone jest w ruchomą głowicę, pozwala dokonać precyzyjnych pomiarów na częściach wklęsłych oraz wypukłych pojazdu. Skorzystanie z miernika lakieru pozwala nam na wykrycie każdego niedociągnięcia na lakierze samochodu.

Grubość powłoki lakieru.

W momencie, gdy chcemy określić prawidłową grubość powłoki lakieru musimy wziąć pod uwagę, że nie w każdym samochodzie będzie ona jednakowa. Przykładowo pojazdy wyprodukowane w krajach azjatyckich mają cieńszą warstwę lakieru, w przedziale ok. 80 μm – 100 μm. W samochodach europejskich warstwa ta jest grubsza i mieści się na poziomie ok. 120-150, a nawet 170 μm. Jednakże auta wyprodukowane w krajach europejskich po 2007 roku mogą mieć cieńszą warstwę, ze względu na pokrycie ich lakierami wodnymi.

Jak posługiwać się miernikiem lakieru?

Przed rozpoczęciem pomiarów należy dokładnie przeczytać instrukcję obsługi danego miernika. Samochód, który chcemy poddać pomiarom musi być czysty, ze względu na zafałszowanie wyników przez brudną warstwę. Sondę miernika przykładamy równo i lekko dociskamy ją do auta. W momencie, gdy będzie przekrzywiona wynik może być błędny. Jeśli nasz miernik lakieru nie posiada sondy z kulką mierzona powierzchnia musi być płaska. Badania grubości lakieru dokonujemy po wewnętrznej i zewnętrznej stronie samochodu. Czujnik lakieru przykładamy do kilku miejsc na każdym mierzonym elemencie. Miejscem, gdzie najlepiej zacząć pomiary jest dach, który rzadko ulega uszkodzeniom. Dlatego będzie on najbardziej odpowiednim punktem odniesienia do naszych dalszych pomiarów. Wskazane jest także zmierzenie powłoki lakieru na słupkach i progach. Defekty na dachu i słupkach świadczą o poważnej kolizji, zaś progi zazwyczaj poprawiane są z powodu korozji. Podczas dokonywania pomiarów trzeba być czujnym i mierzyć także zakamarki, na przykład w bagażniku, po otwarciu drzwi czy pod maską. Pomiarom poddajemy także elementy znajdujące się w komorze silnika, do których możemy uzyskać dostęp sondą miernika.

Jak prawidłowo odczytać wynik z miernika lakieru?

Wszystkie dokonane pomiary należy zapisać na kartce lub skorzystać z aplikacji w telefonie. Miernik grubości lakieru NexPTG Professional posiada dedykowaną aplikację, dostępną w sklepie Play oraz App Store. Oryginalna warstwa lakieru mieści się w zakresie od 70 do 160 μm. Wyjątkiem są samochody japońskie i koreańskie, u których grubość lakieru nie przekracza 100 μm. W sytuacji, gdy pomiar osiągnął wynik poniżej 60 – 70 μm oznacza to, że lakier jest za cienki, zaś w przypadku wyniku od 160 do 300 μm mamy do czynienia z drugą warstwą lakieru. Jeżeli grubość pomiaru jest powyżej 300 μm możemy domyślać się, że samochód był szpachlowany. Elementy we wnękach drzwi, takich jak słupki czy progi posiadają cieńszą warstwę lakieru w granicach od 50 – 110 μm, zaś podłoga bagażnika i elementy komory silnika posiadają warstwę lakieru do 50 μm. Pragnąc odpowiednio zinterpretować wyniki należy porównać uzyskane wartości na danym elemencie karoserii. Na samochodzie bezwypadkowym istnieje prawdopodobieństwo, że warstwa lakieru może być nierówna, jednak te różnice nie powinny od siebie zbytnio odbiegać. Dopuszczalne odchylenie w wynikach poszczególnych elementów to maksymalnie 30 – 40 procent. Jednak w większości przypadków warstwa lakieru jest równa na całej powierzchni karoserii.

Miernik lakieru jest pomocnym urządzeniem do określenia historii pojazdu. Jednak pod uwagę musimy wziąć fakt, że niektóre elementy karoserii można wymienić pod kolor. Z tego względu w trakcie oględzin samochodu należy sprawdzić czy samochód nie posiada śladów demontażu fragmentów oraz zwrócić uwagę na daty produkcji szyb.

Dodaj komentarz

* Imię:
* E-mail: (Not Published)
* Komentarz: